tisdag 14 maj 2013

Second best

Om jag får välja är det här vårens favorit.  Om ni frågar lillasyster finns det inget i universum som slår blomklänningen jag sydde tidigare i våras. 

Anledningen till andraplaceringen är, får jag förmoda, snurret.  Den här klänningen har bara en halvcirkelkjol att snurra med, mot helscirkelkjolen i den förra. Fast jag tycker färgerna, de lagom stora och lagom gulliga nyckelpigorna och modellens enkelhet borde ha gjort att den här klänningen seglade förbi den andra.  Men icke.  Synd, för den var snabbsydd och sitter väldigt fint på.

Jag har utgått från samma mönster som till den andra klänningen, men som synes är det ingen söm mellan liv och kjol på den här modellen.  Till midjan är klänningen rak och därifrån istället utställd i 45 grader. Den faller fint när den sitter på och snurrar också bra.  Men bara näst bäst!

Mönster:
Eget, utifrån min dubbelsidaiga trikågrund med 8 cm rörelsevidd.  Möjligen att jag skulle forma sömmen mellan ärmhålet och midjan en aningen nästa gång, för att få bort lite överflödigt tyg.

Material:
Nyckelpigejesey med lycra från Jofotex (oj vad många fina tyger det fanns när jag var där i påskas...)

Bäst just nu:
En riktig favvoklänning om ni frågar mig!

Sämst just nu:
Att lillebror ligger och sover i högläge med feber och öronont. Nu är det ju full vår och allt sånt skrutt skulle vara ett minne blott.

4 kommentarer:

od Andulky sa...

Superfin! Krya på lillebror!

MinaMirakel sa...

Hur snygg som helst, gillar tyger med nyckelpigor på;)./Åsa

Ugglan sa...

Jättefin klänning! Tur att den snurrar bra också!

Susanna sa...

snygg! vilken härlig modell! men jag håller med lillasyster, blomklänningen är snäppet vassare! ;)